4 - kleurenmodel teambuilding
Bij deze teambuilding sessie staat het 4-kleurenmodel van Jung centraal. Dit model geeft inzicht in reacties en gedrag, en helpt om te begrijpen waarom iemand op een bepaalde manier reageert of bepaald gedrag vertoont. Voorafgaand aan deze sessie doen alle medewerkers een persoonlijkheidstest waarin hun kleurvoorkeuren (rood, geel, groen of blauw) naar voren komen. Tijdens deze sessie gaan we verder in op wat de kleuren betekenen en hoe dit iemands manier van denken, werken en communiceren kan verklaren. Medewerkers zullen elkaar hierdoor beter begrijpen, en leren ook hoe ze het beste met hun collega’s kunnen communiceren en samenwerken.
- Leer hoe kleurvoorkeuren iemands manier van denken, werken en communiceren verklaren
- Teams leren beter communiceren en samenwerken
- Teambuilding activiteit gebaseerd op het gedachtegoed van psycholoog en psychiater Carl Gustiav Jung
Tijdens deze teambuilding activiteit worden kwaliteiten en valkuilen inzichtelijk van zowel het team als de individuele teamleden. Door zelfkennis en kennis over elkaar ontstaat er meer onderling begrip en vertrouwen. Dat is de basis voor een goede samenwerking. Met behulp van het kleurenwiel van het team kunnen we samen analyseren op welke manier er wordt samengewerkt, hoe er wordt gecommuniceerd en hoe iedereen in zijn/haar rol zit.
“Met behulp van de 4-kleuren teambuilding sessie leren teams beter communiceren en samenwerken “
Het bekende 4-kleurenmodel is gebaseerd op het gedachtegoed van Carl Gustav Jung. De Zwitserse psycholoog en psychiater introduceerde het concept van psychologische voorkeuren. De Bridge persoonlijkheidstest koppelt die voorkeuren aan 4 kleuren. Ze geven je inzicht in reacties en gedrag en helpen je om te begrijpen waarom andere mensen heel ander gedrag laten zien. Het kleurrapport bestaat uit 4 kleuren die worden berekend aan de hand van je antwoorden in de persoonlijkheidstest. De kleuren zijn: Rood, Geel, Groen en Blauw. Iedereen heeft in een bepaalde mate een voorkeur voor alle vier kleuren, echter is er wel altijd een dominante kleur. De volgorde en intensiteit van kleurengebruik bepalen het voorkeursgedrag. De voorkeur voor een bepaalde kleur geeft aan welke manier van denken, werken en communiceren voor het meest natuurlijk is.