Home Nieuwe generatie Verschillende generaties op de werkvloer. Kunnen die elkaar versterken?

Verschillende generaties op de werkvloer. Kunnen die elkaar versterken?

Millennials staan niet bekend om hun loyaliteit naar hun werkgever. Bijna de helft van deze groep is van plan om binnen twee jaar te wisselen van baan, en slechts 28% is van plan om langer dan vijf jaar bij dezelfde werkgever in dienst te blijven (Deloitte Millennial Survey). Met deze nieuwe generatie op de arbeidsmarkt is het meer dan ooit tijd om het toekomstperspectief van verschillende generaties te begrijpen. Wat is de focus van de jongere en de oudere generatie? En hoe kunnen zij elkaar versterken?

Toekomstvisie Millenials

Deze jonge generatie is op zoek naar flexibiliteit en focust zich op persoonlijk welzijn en zelfontwikkeling. Ze hechten waarde aan de sociale impact die ze (indirect) in hun werk kunnen maken. Financiële winsten staan niet voorop. Het gaat hen om vrijheid en ervaringen. De Millennial hecht waarde aan een gebalanceerd werk- en privéleven, wilt een inspirerende werkomgeving, is op zoek naar authenticiteit en wilt leven vanuit purpose. Uit onderzoek blijkt dat wanneer werknemers purpose ervaren in hun werk, het gevoel van binding met de bedrijfsmissie met 10% stijgt en daarmee ook de winstgevendheid (Forbes, 2019). Het is dus niet per se zo dat een Millennial zich niet kan of wil committeren aan een baan, maar de waarden en prioriteiten van deze jongere generatie staan vaak (nog) niet op een lijn met die van (traditionelere) bedrijven.

 

Kennisdelen als wisselwerking tussen generaties

Oudere werknemers zien de tijd die ze nog gaan besteden op de werkvloer als beperkt. Hierdoor ligt hun focus vaak vooral op het aangaan van emotionele banden. Daarbij geldt dat hoe ouder een werknemer wordt, hoe meer voldoening hij/zij haalt uit het overdragen van kennis aan de jongere generatie. En dat is nu precies waar een kans ligt voor deze verschillende generaties op de werkvloer. Want waar de jonge generaties graag leert, brengt de oudere generatie graag kennis over. Door de jarenlange ervaring op de werkvloer heeft de oudere generatie behoorlijk wat kennis over te brengen, maar zij kunnen ook veel leren van de nieuwe generatie. Deze nieuwe generatie is opgegroeid met technologie en komt hierdoor vaak met innovatieve oplossingen. Door de inbreng van beide generaties serieus te nemen en kennisdeling te faciliteren kunnen de verschillende generaties elkaar versterken.

generaties op de werkvloer

 

Maar… hoe faciliteer je die kennisdeling tussen de verschillende generaties?

Het klinkt natuurlijk heel mooi, verschillende generaties op de werkvloer die hun kennis delen en elkaar zo versterken. Maar hoe faciliteer je dit proces als werkgever of leidinggevende? Hierbij een aantal praktische tips om kennisdeling onder medewerkers te stimuleren:

Culture of trust

Creëer een ‘Culture of trust’. De cultuur van de organisatie is van grote invloed op de mate waarin mensen bereid zijn kennis te delen. Een competitieve cultuur kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat mensen weerstand bieden tegen openheid. Met name in traditionelere organisaties heerst soms een cultuur waarbij mensen kennis liever voor zichzelf houden, uit angst dat het delen van kennis ervoor zorgt dat hun waarde voor de organisatie afneemt.

Focus op ontwikkeling van medewerkers

Wanneer je laat zien dat ontwikkeling van medewerkers hoog in het vaandel staat, zullen ze automatisch meer bereid zijn om kennis te delen. Stimuleer dit extra door regelmatig events te organiseren waarbij kennis gedeeld wordt door specialisten vanuit de organisatie rond een bepaald thema.

Duidelijke doelstellingen

Zorg ervoor dat de medewerkers op de hoogte zijn van de organisatiedoelstellingen. Wanneer duidelijk is wat ze samen moeten bereiken, zullen medewerkers sneller geneigd zijn om kennis met elkaar te delen. Hierbij helpt het ook wanneer het management het goede voorbeeld geeft. Zorg dus voor open communicatie binnen je organisatie.

 

Sparren of hulp nodig?

Bij Profectus Instituut staat toekomstgerichte ontwikkeling voorop. Met een innovatieve en wetenschappelijk onderbouwde aanpak geven we het inzicht, zelfvertrouwen en handvatten om verder te komen en te groeien. We verbinden verschillende generaties op de werkvloer en stimuleren versterking en verrijking binnen teams zodat er meer impact gemaakt kan worden. Bekijk ons uitgebreide zakelijke aanbod om erachter te komen wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen.

Share This Post

Post Navigation

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Related Articles

people-2569234_1280

Elk team bestaat uit unieke individuen, met eigen manieren van denken, werken en communiceren. Juist die diversiteit maakt samenwerken uitdagend…

Kernkwadranten workshop

Teambuilding is meer dan een dag vol plezier en activiteiten. Steeds vaker gaat het om het versterken van de communicatie…

effectief-communiceren-asset-werkvloer-profectus

Communicatie is de ruggengraat van elke succesvolle organisatie. Het vermogen om ideeën duidelijk over te brengen, te luisteren en constructief…